Anti-mobbestrategi

Mål for Byhøjskolen

Ingen elever skal udsættes for mobning. Der er  nultolerance. Kulturen på skolen skal være præget af anerkendende tilgang, trivsel og tryghed for at skabe optimale rammer for læring og udvikling af sociale og personlige kompetencer. Vi skal have fokus på, at både den/de mobbede og den/de mobbende skal hjælpes.

Hvad er mobning

Når en person gentagne gange over en periode bliver udsat for fysisk eller psykisk vold fra en eller flere personer. Den psykiske vold indbefatter også udelukkelse/udefrysning fra fællesskabet.

Forebyggelse

Italesættelse af skolens kultur

• om anerkendelse af forskelligheder,

• gensidig respekt mellem elever og mellem elever og lærere.

• det sker ved præsentationer af skolen, indmeldelse, introforløb, som en del af indmeldelsesaftalen og i dagligdagen.

Det sker aktivt i undervisningen med

• teamøvelser

• opbygning af fælles værdier i klasserne

• fælles aktiviteter på tværs af skolen

• læreren som rollemodel i kommunikationen

• opbygningen med små klasser med tæt voksenkontakt samt Byhøjskolen vejledere som ressourcepersoner.

• indbyde eleverne til at få involveret lærere/vejledere ved problemer

• vi måler hvert år elevernes trivsel ved Trivselsundersøgelsen

Hvis mobning har fundet sted:

• lærere/vejledere indkredser hændelsesforløb/problematik via samtaler med de implicerede separat

• der kan indkaldes til konfliktløsende møde med de implicerede parter, hvis der er få implicerede

• forældreinddragelse om en fælles løsning

• der kan arbejdes generelt i klassen med kommunikation, adfærd og trivsel. Eleverne inddrages og ansvarliggøres

• Inddragelse af Lea, skolens ressourceperson, eller psykologer fra SUF

• en lærer må aldrig stå alene med opfølgning i en klasse. Andre lærere, vejleder og ledelse skal inddrages

• målet med konfliktløsning er, at måde mobbeofferet og den/de mobbende får en god oplevelse, der kan danne baggrund for et konfliktfrit fællesskab